dijous, 3 de gener del 2008

Lisboa-Dakar'08

El proper dia 5 s'inicia una nova edició del Dakar que començarà immersa en l'incertesa i el suspens al voltant de la disputa o anul.lació de les 8 etapes que creuen Mauritània; caldrà estar atents a uns aconteixaments que, malauradament, sobrepassen la part esportiva i que ja entren en qüestions purament polítiques.

L'edició d'enguany consta d'un itinerari de 6000 km. que passa per 4 països; Lisboa disfrutarà de la sortida del raid (l'any que ve ja es variarà el punt de partida) que finalitzarà el dia 20 del mateix mes al ja mític Llac Rosa de la capital del Senegal.

A priori els favorits són els de sempre:
* en motos, la victòria final és cosa de dos: del català Marc Coma i del francès afincat a Andorra Cyril Despres, ambdós sobre la KTM 660; aquest any, la baixa de l'Isidre Esteve, treu un xic d'emoció a la prova, i és que el d'Oliana era una ferm candidat al triomf. De la resta de pilots destaquen els francesos David Casteau, Alain Duclos i David Fretigné, tots ells amb poques possibilitats d'acabar com a líders però que poden aportar grans dosis d'emoció (el tercer acostuma a acumular forces victòries d'etapa, sobretot en la part inicial de la prova) i també el brasiler de Acevedo i el portuguès Faria; dels pilots de casa, a banda de Coma, també poden dir-hi la seva Jordi Viladoms i Gerard Farrés.

* en cotxes, la cosa no està tan clara; els més clars aspirants vindrien a ser l'experimentat Peterhansel -l'autèntic rei del desert-, Sainz -que si bé no m'agradaria que guanyés, ara ja pot sumar força experiència a la rapidesa de sempre-, Alphand, De Villiers, Masuoka i Shhlesser. M'estranyaria que la victòria l'aconseguís un altre pilot. Roma no sembla no tenir masses opcions, però caldrà veure si hi ha algun tapat que en les primeres etapes presenti credencials prous sèries per ser considerat aspirant a la victòria final.

* en camions no em mullaré, no hi entenc ni tampoc n'estic al dia; només destacar la presència, altra vegada, del sasserrenc Marc Torres.

Tot i que sembli que l'especialitat més disputada serà la de cotxes, jo sempre m'he decantat més per les motos, m'aporten més; em desperta una admiració tremenda el fet de veure el binomi pilot-moto sortejar les dunes i la sorra en ple desert, enmig del no res, la majoria de vegades en solitari.

Apostes? En motos, salta a la vista que Coma és més ràpid que Despres i, en principi, parteix amb certa ventatja, però aposto per Despres (guanyador de l 'última edició). En cotxes em decanto per Peterhansel (també últim vencedor), si bé em satisafaria molt que guanyés Alphand. De totes maneres, la meva fiabilitat també deixa força a desitjar, i és que no vaig estar massa encertat en els pronòstics de l'any passat, ja que si bé vaig estar clavar l'equip vencedor en motos, vaig errar en cotxes.

L'incertesa és la grandesa del Dakar -les prediccions de poc serveixen i és força difícil predir amb èxit com estarà la general al finalitzar la propera etapa-, el saber que una simple errada et deixa fora de la competició, i sobretot, el saber que poques coses hi ha que aportin més satisfacció que arribar a Dakar, i si és com a guanyador, doncs molt millor.

Amics, l'esport aventurer per excel.lència ja és aquí... i nois... com s'ha fet esperar! M'he explaiat massa, ho sé, però esperava la prova amb candeletes, amb impaciència, i tot plegat ha ocasionat que aquest post se m'hagi escapat de les mans. Enteneu-me, i és que de Lliga n'hi ha cada setmana... i de Dakar només un a l'any!

Gaudim-lo!

1 comentari:

Anònim ha dit...

Cotxes -> Schlesser (o com s'escrigui), té l'experiència i si no se li espatlla, el buggi és impressionant.

Motos -> Coincideixo amb tu amb en Després, és molt bo, tot i que en Coma dolent no és.

Camions-> Teniu un Sasserrenc al Dakar? Caram.

T'has deixat els quads, que els guanyarà el català aquell de cada any.

Bon Any!